Sprawozdanie z zajęć ekologicznych w ramach projektu

„Gdy segregujesz klimat ratujesz”.

 W dniach 18-26 września w oddziałach przedszkolnych i wszystkich klasach szkoły podstawowej i II klasie gimnazjum, p. Patrycja Żółkowska przeprowadziła cykl zajęć ekologicznych w ramach projektu " Gdy segregujesz klimat ratujesz". Ze sprawozdaniem można zapoznać się w poniższym tekście.

Dzień 1 (18.09.2017r.)

Ia- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak prowadzić selektywną zbiórkę odpadów. Ukazanie dzieciom jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. (Czytanie listu, gra dydaktyczna „eliminatka”, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregowanie odpadów w grupach do odpowiednich worków, gra dydaktyczna- kolorowanie prostokątów przy których napisane są odpady wg. oznaczeń poznanych na lekcji, np.    gazeta).

3-latki- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak dokonywać selektywnej zbiórki odpadów. Nauka jak poprawnie segregować odpady. Zapoznanie dzieci z kolorami pojemników do segregacji odpadów. (Czytanie wiersza i wyrzucanie odpadów z wiersza na dywan, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregacja odpadów z wiersza do odpowiednich kolorowych worków, kolorowanie pojemników na odpady).

6-latki - Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak dokonywać selektywnej zbiórki odpadów. Nauka jak poprawnie segregować odpady. Zapoznanie dzieci z kolorami pojemników do segregacji odpadów. (Czytanie wiersza i wyrzucanie odpadów z wiersza na dywan, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregacja odpadów z wiersza do odpowiednich kolorowych worków, kolorowanie pojemników na odpady).

3-latki- Ukazanie nieodpowiednich postaw ludzi, w związku z zanieczyszczeniami powietrza. (Opowiadanie „O kominie, który przestał dymić”, zabawa ruchowa z papierowymi kulami, zabawa ruchowa z gazetą).

IVa- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu, z zasadą 3x R. Nauczenie dzieci jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. Jak segregacja odpadów wpływa na środowisko. (Pokaz- jabłko reprezentujące ziemię, praca w grupach na temat odpadów- produkcja, segregacja, utylizacja, kompostowanie, rozmowa na temat PSZOK, praca w grupach na temat odpadów niebezpiecznych- umieszczanie na planie mieszkania odpadów niebezpiecznych, rozmowa co należy z nimi zrobić.

5- latki- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak dokonywać selektywnej zbiórki odpadów. Nauka jak poprawnie segregować odpady. Zapoznanie dzieci z kolorami pojemników do segregacji odpadów. (Czytanie wiersza i wyrzucanie odpadów z wiersza na dywan, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregacja odpadów do odpowiednich kolorowych worków, kolorowanie pojemników na odpady).

IIg-  Uczniowie dowiedzieli się: co jest najważniejsze dla poprawy gospodarki odpadami- (w grupach uszeregowanie oraz przymocowanie na brystolu twierdzeń-zdań, z wykorzystaniem metod rankingu diamentowego, w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych (które z działań należy podjąć najszybciej, a które w późniejszym terminie) dotyczących działań na rzecz poprawy gospodarki odpadami. Praca z tekstem na temat jakości powietrza -Zaprojektowanie (w 4-5-osobowych grupach roboczych) ulotki, skierowanej do gospodyń domowych.

 

Dzień 2 (19.09.2017r.)

 

Ib- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak prowadzić selektywną zbiórkę odpadów. Ukazanie dzieciom jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. (Czytanie listu, gra dydaktyczna „eliminatka”, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregowanie odpadów w grupach do odpowiednich worków, gra dydaktyczna- kolorowanie prostokątów przy których napisane są odpady wg. oznaczeń poznanych na lekcji, np.    gazeta).

4- latki- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak dokonywać selektywnej zbiórki odpadów. Nauka jak poprawnie segregować odpady. Zapoznanie dzieci z kolorami pojemników do segregacji odpadów. (Czytanie wiersza i wyrzucanie odpadów z wiersza na dywan, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregacja odpadów do odpowiednich kolorowych worków, kolorowanie pojemników na odpady).

5- latki-  Ukazanie nieodpowiednich postaw ludzi, w związku z zanieczyszczeniami powietrza. Zapoznanie z odpadami niebezpiecznymi. (Opowiadanie „O kominie, który przestał dymić” i rozmowa na temat opowiadania i tego co można a czego nie spalać w piecach domowych, doświadczenie- wysypisko na bibule, w związku z rozmową na temat odpadów niebezpiecznych, np. baterii).

4-latki - Ukazanie nieodpowiednich postaw ludzi, w związku z zanieczyszczeniami powietrza. Zapoznanie z odpadami niebezpiecznymi. (Opowiadanie „O kominie, który przestał dymić” i rozmowa na temat opowiadania i tego co można a czego nie spalać w piecach domowych, doświadczenie- wysypisko na bibule, w związku z rozmową na temat odpadów niebezpiecznych, np. baterii).

IVb- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu, z zasadą 3x R. Nauczenie dzieci jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. Jak segregacja odpadów wpływa na środowisko. (Pokaz- jabłko reprezentujące ziemię, praca w grupach na temat odpadów- produkcja, segregacja, utylizacja, redukowanie, kompostowanie, rozmowa na temat PSZOK, rozmowa na temat odpadów niebezpiecznych.

6- latki - Ukazanie nieodpowiednich postaw ludzi, w związku z zanieczyszczeniami powietrza. Zapoznanie z odpadami niebezpiecznymi. (Opowiadanie „O kominie, który przestał dymić” i rozmowa na temat opowiadania i tego co można a czego nie spalać w piecach domowych, doświadczenie- wysypisko na bibule, w związku z rozmową na temat odpadów niebezpiecznych, np. baterii).

IIg- Uczniowie nauczyli się segregacji odpadów, selektywnej zbiórki odpadów, lepszej gospodarki odpadami. Zapoznali się ze skutkami nie ekologicznego postępowania, poznali zasadę 3xR, dowiedzieli się o jakości produktów i dobrych wyborach podczas zakupów. (Praca w grupach na temat najczęściej wybieranych produktów- kraju pochodzenia, materiału z jakiego jest wykonany, itp., stworzenie zasad mądrego konsumenta, zapoznanie z ekoznakami, przedstawienie zagrożeń jakie płyną z nieodpowiedniego podejścia do zakupów, przedstawienie informacji na temat produkcji i utylizacji różnego rodzaju opakowań).

 

Dzień 3 (20.09.2017)

 

II- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak prowadzić selektywną zbiórkę odpadów. Ukazanie dzieciom jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. (Czytanie listu, gra dydaktyczna „eliminatka”, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregowanie odpadów w grupach do odpowiednich worków, gra dydaktyczna- kolorowanie prostokątów przy których napisane są odpady wg. oznaczeń poznanych na lekcji).

3- latki- Zapoznanie dzieci z tym jak odpady rozkładają się w czasie, jak ograniczyć ilość odpadów Na zakończenie zajęć wykonanie pracy plastycznej „Drzewo z odpadów”, która będzie powieszona w miejscu widocznym i będzie przypominała o zajęciach na temat segregacji odpadów.

5- latki- Zapoznanie dzieci z tym jak odpady rozkładają się w czasie, jak ograniczyć ilość odpadów Na zakończenie zajęć wykonanie pracy plastycznej „Drzewo z odpadów”, która będzie powieszona w miejscu widocznym i będzie przypominała o zajęciach na temat segregacji odpadów.

4- latki- Zapoznanie dzieci z tym jak odpady rozkładają się w czasie, jak ograniczyć ilość odpadów Na zakończenie zajęć wykonanie pracy plastycznej „Drzewo z odpadów”, która będzie powieszona w miejscu widocznym i będzie przypominała o zajęciach na temat segregacji odpadów.

VI- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu, z zasadą 3x R. Nauczenie dzieci jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. Jak segregacja odpadów wpływa na środowisko. (Pokaz- jabłko reprezentujące ziemię, praca w grupach na temat odpadów- produkcja, segregacja, utylizacja, redukowanie, kompostowanie, rozmowa na temat PSZOK, rozmowa na temat odpadów niebezpiecznych).

6- latki - Zapoznanie dzieci z tym jak odpady rozkładają się w czasie, jak ograniczyć ilość odpadów Na zakończenie zajęć wykonanie pracy plastycznej „Drzewo z odpadów”, która będzie powieszona w miejscu widocznym i będzie przypominała o zajęciach na temat segregacji odpadów.

IIIg- Uczniowie nauczyli się segregacji odpadów, selektywnej zbiórki odpadów, lepszej gospodarki odpadami. Zapoznali się ze skutkami nie ekologicznego postępowania, poznali zasadę 3xR, dowiedzieli się o jakości produktów i dobrych wyborach podczas zakupów. (Praca w grupach na temat najczęściej wybieranych produktów- kraju pochodzenia, materiału z jakiego jest wykonany, itp., stworzenie zasad mądrego konsumenta, zapoznanie z ekoznakami, przedstawienie zagrożeń jakie płyną z nieodpowiedniego podejścia do zakupów, przedstawienie informacji na temat produkcji i utylizacji różnego rodzaju opakowań).

 

Dzień 4 (21.09.2017)

Ia- Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów: recykling, odpady zielone. Promowanie dobrych wyborów, uświadomienie dzieciom, że są różne rodzaje opakowań i nauka jak wybierać, żeby być bardziej eko. Przedstawienie problemów spalania odpadów w piecach domowych. (Krzyżówka, której hasłem jest recykling, zabawa ciepło- zimno i odszukiwanie znaku recyklingu, gra dydaktyczna o recyklingu „co z czego powstało”- dobieranie się w pary, gra „rozsypane słowa- co nadaje się do kompostownika, oznaczanie kółkiem rysunków co nadaje się do palenia w piecach).

 

Ib- Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów: recykling, odpady zielone. Promowanie dobrych wyborów, uświadomienie dzieciom, że są różne rodzaje opakowań i nauka jak wybierać, żeby być bardziej eko. Przedstawienie problemów spalania odpadów w piecach domowych. (Krzyżówka, której hasłem jest recykling, zabawa ciepło- zimno i odszukiwanie znaku recyklingu, gra dydaktyczna o recyklingu „co z czego powstało”- dobieranie się w pary, gra „rozsypane słowa- co nadaje się do kompostownika, oznaczanie kółkiem rysunków co nadaje się do palenia w piecach).

 

II- Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów: recykling, odpady zielone. Promowanie dobrych wyborów, uświadomienie dzieciom, że są różne rodzaje opakowań i nauka jak wybierać, żeby być bardziej eko. Przedstawienie problemów spalania odpadów w piecach domowych. (Krzyżówka, której hasłem jest recykling, zabawa ciepło- zimno i odszukiwanie znaku recyklingu, gra dydaktyczna o recyklingu „co z czego powstało”- dobieranie się w pary, gra „rozsypane słowa- co nadaje się do kompostownika, oznaczanie kółkiem rysunków co nadaje się do palenia w piecach).

 

III- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu i jak prowadzić selektywną zbiórkę odpadów. Ukazanie dzieciom jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. (Czytanie listu, gra dydaktyczna „eliminatka”, projekcja filmu „Felka rady jak segregować odpady”, segregowanie odpadów w grupach do odpowiednich worków, gra dydaktyczna- kolorowanie prostokątów przy których napisane są odpady wg. oznaczeń poznanych na lekcji).

 

IIg- Recykling- pogadanka na temat procesów recyklingu różnego rodzaju odpadów (praca w grupach z tekstem dotyczącym recyklingu, dyskusja na temat wpływu poszczególnych surowców na środowisko).

 

IIg- zajęcia terenowe w lesie (6 osób) – badanie zanieczyszczenia okolicznych lasów, wpływ wyrzuconych odpadów na środowisko.

 

Dzień 5 (25.09.2017)

 

Ia- Zajęcia miały na celu zobrazowanie Ziemi, o która trzeba dbać i chronić. Wszystkie proponowane formy edukacyjne mają uświadomić dzieci co zagraża naszemu środowisku i jak należy postępować, aby środowisko w którym żyjemy nie zmieniało w tak szybkim tempie. (Jabłko reprezentujące ziemię, łańcuch śmieci, zabawa prawda/fałsz, zadanie-dokończ zdania).

 

Ib- Zajęcia miały na celu zobrazowanie Ziemi, o która trzeba dbać i chronić. Wszystkie proponowane formy edukacyjne mają uświadomić dzieci co zagraża naszemu środowisku i jak należy postępować, aby środowisko w którym żyjemy nie zmieniało w tak szybkim tempie. (Jabłko reprezentujące ziemię, łańcuch śmieci, zabawa prawda/fałsz, zadanie-dokończ zdania).

 

II- Zajęcia miały na celu zobrazowanie Ziemi, o która trzeba dbać i chronić. Wszystkie proponowane formy edukacyjne mają uświadomić dzieci co zagraża naszemu środowisku i jak należy postępować, aby środowisko w którym żyjemy nie zmieniało w tak szybkim tempie. (Jabłko reprezentujące ziemię, łańcuch śmieci, zabawa prawda/fałsz, zadanie-dokończ zdania).

 

III- Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów: recykling, odpady zielone. Promowanie dobrych wyborów, uświadomienie dzieciom, że są różne rodzaje opakowań i nauka jak wybierać, żeby być bardziej eko. Przedstawienie problemów spalania odpadów w piecach domowych. (Krzyżówka, której hasłem jest recykling, zabawa ciepło- zimno i odszukiwanie znaku recyklingu, gra dydaktyczna o recyklingu „co z czego powstało”- dobieranie się w pary, gra „rozsypane słowa- co nadaje się do kompostownika, oznaczanie kółkiem rysunków co nadaje się do palenia w piecach).

 

IVa-  Zajęcia mają na celu ukazanie wad i zalet różnego rodzaju opakowań. Uczniowie dowiedzą się również o niebezpieczeństwie spalania odpadów w piecach domowych oraz o pozytywnych stronach zakładania kompostownika. (Rodzaje opakowań- praca w grupach i debata (każdy odlicza do 4 i tak tworzą się grupy) . Każdy zespół otrzymuje zadanie przedstawienia i obrony określonej tezy: zespół nr 1 – promowanie opakowań szklanych, zespół nr 2 – krytyka opakowań szklanych, zespół nr 3 – promowanie opakowań aluminiowych, zespół nr 4 – krytyka opakowań aluminiowych, rozmowa na temat spalania odpadów w piecu przydomowym).

 

VI- Zajęcia mają na celu ukazanie wad i zalet różnego rodzaju opakowań. Uczniowie dowiedzą się również o niebezpieczeństwie spalania odpadów w piecach domowych oraz o pozytywnych stronach zakładania kompostownika. (Rodzaje opakowań- praca w grupach i debata (każdy odlicza do 4 i tak tworzą się grupy) . Każdy zespół otrzymuje zadanie przedstawienia i obrony określonej tezy: zespół nr 1 – promowanie opakowań szklanych, zespół nr 2 – krytyka opakowań szklanych, zespół nr 3 – promowanie opakowań aluminiowych, zespół nr 4 – krytyka opakowań aluminiowych, rozmowa na temat spalania odpadów w piecu przydomowym).

 

IIIg- Recykling- pogadanka na temat procesów recyklingu różnego rodzaju odpadów (praca w grupach z tekstem dotyczącym recyklingu, dyskusja na temat wpływu poszczególnych surowców na środowisko).



Dzień 6 (26.09.2017)

 

III- Zajęcia miały na celu zobrazowanie Ziemi, o która trzeba dbać i chronić. Wszystkie proponowane formy edukacyjne mają uświadomić dzieci co zagraża naszemu środowisku i jak należy postępować, aby środowisko w którym żyjemy nie zmieniało w tak szybkim tempie. (Jabłko reprezentujące ziemię, łańcuch śmieci, zabawa prawda/fałsz, zadanie-dokończ zdania).

 

V- Zapoznanie dzieci z pojęciem odpadu, z zasadą 3x R. Nauczenie dzieci jak poprawnie segregować odpady, czym są odpady niebezpieczne. Jak segregacja odpadów wpływa na środowisko. (Pokaz- jabłko reprezentujące ziemię, praca w grupach na temat odpadów- produkcja, segregacja, utylizacja, redukowanie, kompostowanie, rozmowa na temat PSZOK, rozmowa na temat odpadów niebezpiecznych.

IIIg- nasz negatywny i pozytywny wpływ na środowisko- zmiany klimatu (gra- kalambury).

 

VI- nasz negatywny i pozytywny wpływ na środowisko- zmiany klimatu (gra- kalambury).

 

IIIg- zajęcia terenowe w lesie– badanie zanieczyszczenia okolicznych lasów, wpływ wyrzuconych odpadów na środowisko.

 

V- Zajęcia mają na celu ukazanie wad i zalet różnego rodzaju opakowań. Uczniowie dowiedzą się również o niebezpieczeństwie spalania odpadów w piecach domowych oraz o pozytywnych stronach zakładania kompostownika. (Rodzaje opakowań- praca w grupach i debata (każdy odlicza do 4 i tak tworzą się grupy) . Każdy zespół otrzymuje zadanie przedstawienia i obrony określonej tezy: zespół nr 1 – promowanie opakowań szklanych, zespół nr 2 – krytyka opakowań szklanych, zespół nr 3 – promowanie opakowań aluminiowych, zespół nr 4 – krytyka opakowań aluminiowych, rozmowa na temat spalania odpadów w piecu przydomowym).

 

 

VII- Recykling- pogadanka na temat procesów recyklingu różnego rodzaju odpadów (praca w grupach z tekstem dotyczącym recyklingu, dyskusja na temat wpływu poszczególnych surowców na środowisko). Uczniowie nauczyli się segregacji odpadów, selektywnej zbiórki odpadów, lepszej gospodarki odpadami. Zapoznali się ze skutkami nie ekologicznego postępowania, poznali zasadę 3xR.

BIP